بک لینک سنتر چهارشنبه 9 تیر 1395 11:03 ق.ظ نظرات ()
نتیجه تصویری برای تاریخچه تجارت الکترونیک در ایران

به طور كلی ، روند پیدایش و شكل گیری تجارت الكترونیك به 5 مرحله قابل تقسیم بندی است :

مرحله اول – پیدایش شبكه های خصوصی : همانگونه كه در بالا اشاره گردید اولین گام در پیدایش تجارت الكترونیك در دهه 60 و 70 میلادی و توسط برخی از دولت ها و تاجران بزرگ بین المللی كه می كوشیدند تا تبادل اطلاعات و امنیت مربوط به آن را توسعه بخشند ، برداشته شد . در این راستا ، مبادله الكترونیك داده ها كه در محدوده شبكه های خصوصی و محدود انجام می گرفت ، به عنوان بستر و استاندارد اولیه برای نسل اول تجارت الكترونیك مورد استفاده قرار گرفت . البته در آن مرحله هزینه بالا و پیچیده بودن سیستم ، مانع گسترش آن شد و تنها تعداد كمی از سازمان ها ، نظیر شركت های مالی از آن استفاده می كردند .

مرحله دوم – پیدایش پست الكترونیك و چت : این مرحله نسل اول مخابره اخبار همچون پست الكترونیك و چت كردن به وجود آمد . در این مرحله استفاده از وب در میان دانشگاهیان و اعضا مراكز علمی و تحقیقاتی و آموزشی رواج یافت.

مرحله سوم – ظهور مرورگرها : در سال 1995 میلادی كه ظهور مرورگرها در وب براساس پروتكل انتقال فوق متن به وقوع پیوست و ایجاد صفحات میزبان به عنوان یكی از ضروری ترین بخش های سایت های وب در این سال انجام گرفت ، به عنوان مرحله سوم پیدایش تجارت الكترونیك به شمار می رود .

مرحله چهارم – شروع فعالیت سایت های خرده فروشی : در 26اکتبر 1993،بیل کلینتون ریس جمهور امریکا ،با امضاء یک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن،تجارت الکترونیکی را برای خرید و فروش کالا ها در سطح امریکا به شکلی عملی درآورد.
طبق این دستورالعمل ،چهار مرحله برای راه اندازی تجارت الکترونیکی تعیین شد:
1.تا قبل از مارس 1994،باید ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل استفاده در سطح ایالات متحده باشد،تعیین گردد.

2.تاقبل از سپتامبر 1994، یک تجارت الکترونیکی اولیه که دولت فدرال و تولیدکنندگان خصوصی را قادر به تبادل اطلاعات مربوط به خریدها و قیمت محصولات می کند به طور عملی در سطح کشور پیاده شود.

3.تا قبل از جولای 1995،یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی پیاده شود که قابلیت تبادل پول الکترونیکی و استفاده از بانکهای اطلاعاتی را دارا باشد.

4.تا قبل از ژانویه 1997 یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی با تمام قابلیتهای ممکن در سطح کشور پیاده شود.

به این ترتیب از اواسط دهه 1990 اولین سایت های خرده فروشی در تجارت الكترونیك به نام سایت های دات كام فعالیت خود را برای انجام معاملات اقتصادی كوچك شروع كردند . فعالیت های این سایت ها و نتایج حاصل از آنها ، شركت های بزرگ تر را تشویق نمود تا وارد عرصه تجارت الكترونیك شوند و محصولات و خدمات خود را بر روی وب عرضه كنند . این مرحله اولین قدم برای توسعه واقعی تجارت الكترونیك قلمداد می گردد .

مرحله پنجم – تعریف مدل های تجارت الكترونیك : اواخر دهه 1990 میلادی زمان آغاز این مرحله می باشد كه طی آن ، تجار بزرگ و سازمان ها دریافتند كه تجارت الكترونیك به صورت مدل تجارت – تجارت همانند مدل تجارت – مصرف كننده می تواند فعال شده و مورد استفاده قرار گیرد .

به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازارهای حراجی ، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف كننده معرفی و مورد استفاده قرار گرفت .