بک لینک سنتر شنبه 16 اردیبهشت 1396 04:02 ب.ظ نظرات ()
دسیسه های هرمی چیست؟




مطمئناً هیچ صنعتی 100 درصد و بطور مطلق بدون خطا و اشتباه نیست. در همه نوع تجارت عده ای کلاهبردار هستند که از فرصت ایجاد شده سوء استفاده می کنند. نتورک مارکتینگ هم از این واقعیت مستثنی نیست. در نتورک مارکتینگ به این شرکت ها اصطلاحاً شرکت های هرمی یا پیرامدی می گویند. ولی پیش از همه چیز بیایید ببینیم منظورمان از هرم چیست؟

ساختار تمام سیستم های نتورک مارکتینگ به این شکل است. شکلی شبیه مثلث یا هرم:

اگر کمی دقت کنیم می بینیم که ساختار دولت ها نیز به این شکل است یا ساختار شرکتها، مدارس و مؤسسات. در تمام ساختارها شکل هرمی است که کسی در بالاست و سایر مدیران رده پائین تر زیر او قرار گرفته اند. اگر بگوئیم که هر سیستمی که شکل هرمی داشته باشد فاسد است یا کلاهبردار، مطمئنا درست نیست.

چیزی که در نتورک مارکتینگ به آن سیستم های هرمی می گویند این نیست. چیزی متفاوت است که متأسفانه خیلی از افراد از این مسئله اطلاع ندارند و دچار سوء برداشت شده اند.

در نتورک مارکتینگ سیستمی هرمی نامیده می شود که دارای این خصوصیات باشد:

اول اینکه جنس یا محصولی فروخته نمی شود فقط یک نوع بازی با پول است. در این حالت، جیب پائینی ها خالی می شود تا جیب چند نفر در بالا پر شود و قسمت اعظم پول نیز به جیب صاحب سیستم می رود. نمونه این ماجرا پنتاگونا بود. تنها کسی که در رأس هرم بود سود می کرد. هر کس زودتر وارد شده بود الزاماً سود بیشتری داشت. در یک سیستم نتورک مارکتینگ معقول و قانونی باید فرصت درآمدزایی برای همه یکسان باشد. در پنتاگونا در قبال ارزی که از کشور خارج میشد یک برگ کاغذ وارد می شد. می دانیم که کاغذ فساد پذیر است و باعث تورم در کشور می شود.

ویژگی دیگر سیستم های هرمی آن است که مبالغ ورودی بالا دارند یا افراد را به طمع می اندازند تا جایگاه های زیادی در ابتدا خرید کنند. در واقع تمرکز روی خالی کردن جیب افراد است در قبال وعده های دروغین.

واقعیت این است که پدیده هرم متعلق به دهه های 60 و 70 میلادی است. بیشتر دولتها این نوع فعالیت را غیرقانونی اعلام کرده اند و چنین شرکتهایی اجازه فعالیت ندارند. دیر یا زود، تمام سیستم های هرمی فرو می ریزند و افراد بسیاری ضرر خواهند کرد.

بسیار ضروری است که قبل از انتخاب یک شرکت نتورک مارکتینگ به فاکتورهای ذکر شده دقت کنید. یک فاکتور دیگر برای شناسایی شرکتهای هرمی گران بودن بیش از اندازه محصولات است البته با توجه به اینکه شرکت ها پورسانت اعضاء را از سودی که در فروش محصول دارند می پردازند، طبیعی است که اجناس زیرقیمت واقعی عرضه نخواهند شد، ولی بیش از حد نیز نباید گران باشند.